Programul Conect - Adolescența pe înțelesul părinților

Sfatul psihologului școlar.

Dileme legate de educația copiilor.

Copiii noștri se bazează pe noi.

Ei ne acordă o încredere necondiționată.

  Părinții moderni se confruntă cu numeroase dileme legate de educația copiilor: cum alegem școala potrivită? Cum îi facem să ne împărtășească problemele și temerile lor?

În ultimii ani, conceptul de părinte a devenit din ce în ce mai complex, datorită multiplelor perspective și abordări din domeniile psihologiei copilului și educației. Pentru părinte, lumea copilăriei devine un spațiu tot mai greu de înțeles, tot mai greu de raportat la trecutul propriei copilării, deoarece copilul de astăzi și de mâine, copilul “modern”, nu mai seamănă deloc cu cel de ieri. Trăind într-o lume aflată mereu în schimbare, cerințele de creștere a unui copil de succes nu mai pot fi astăzi simplele tradiții transmise oral de la o generație la generație.

Adesea părinții transmit copiilor lor, direct sau indirect, experiențele prin care au trecut și ei alături de părinții lor când erau mici. Modul în care am fost iubiți sau admirați, pedepsiți sau neglijați în copilărie își pune amprenta asupra modului în care ne purtăm cu copii noștri.

  Recomandări pentru părinți:

  • Părinții care recunosc și îndeplinesc nevoile de iubire, comunicare și apreciere ale copiilor, îi „alfabetizează emoțional”, ajutându-i să descopere și să înțeleagă impactul emoțiilor pozitive și negative asupra gândurilor, vorbelor și comportamentelor vor contribui la menținerea sănătății emoționale a acestora și, nu în ultimul rând, la creșterea adaptabilității și stării psihice de bine.
  • Să nu creeze copiilor falsa impresie că trebuie să se ferească să exprime emoțiile neplăcute. Acestea nu trebuie inhibate sau negate, ci discutate, astfel încât copiii să înțeleagă ce anume i-a făcut să se simtă astfel și cum să exprime adecvat ceea ce gândește.
  • Părinții sunt primele modele ale copiilor. Aceștea din urmă învață prin imitație.
  • Părinții trebuie să fie receptivi față de emoțiile copiilor, să dea dovadă de empatie și să stimuleze discuțiile care să ducă la înțelegerea semnificației emoțiilor.

  Un alt gând în loc de concluzie

Dragi părinți , un copil se dezvoltă armonios dacă îi sunt satisfăcute nu numai nevoia de cunoaștere, ci și cele de acceptare, iubire, apartenență și valorizare. Copilul de azi, pentru a ajunge un adult de succes, trebuie să fie stimulat intelectual, dar în egală măsură și în registrul socioafectiv. Cel mai bine pregătit pentru a face față provocărilor vieții va fi nu cel care a fost crescut în spiritul individualismului, competitivității acerbe, generatoare de perfecționalism, toleranței zero față de greșeli, obținerii celor mai ridicate performanțe de învățare , ci cel care are abilități sociale și își gestionează inteligent emoțiile, fiind respectiv la nevoile celorlalți, cel care este conștient de valoarea personală și își asumă responsabilitatea propriei deveniri.

Rolul psihologului școlar

IPLT “Alexandru cel Bun” e locul care îi oferă copilului o educație structurată , cât și îi asigură bună starea psihologică și dezvoltarea personală a elevului, accentuând astfel necesitatea creării climatului stării emoționale de bine a elevilor în cadrul instituției de învățământ. În exploatarea problemei înaintate identificăm nevoia creșterii culturii psihologice a populației în Republica Moldova, cât și conștientizarea rolului psihologului școlar de către toți actorii sistemului educațional (elevi, părinți, profesori), dar și interesul sporit al societății privind sănătatea mintală a elevilor, precum și crearea unui climat școlar sigur și pozitiv prin consolidarea parteneriatele familie-școală. Principalul rol al psihologului în școală constă în examinarea cât mai minuţioasă a elevilor, contribuind la bunăstarea școlarilor, ajutându-i să-și înțeleagă emoțiile și comportamentele.

Totodată, psihologului școlar îi revine responsabilitatea pentru evaluarea eficacității cadrelor didactice; consilierea profesorilor și părinților cu privire la dezvoltarea, socializarea și adaptarea copiilor, dezvoltarea personală și ghidarea în carieră a elevilor absolvenți. Psihologii din instituție se asociază cu familiile, profesorii și alți profesioniști pentru a crea medii de învățare sigure, sănătoase și de susținere care întăresc conexiunile dintre casă, școală și comunitate.

Menționăm că în cadrul  IPLT “Alexandru cel Bun” activează zi de zi doi psihologi cu o experiență, care sunt deschiși pentru o colaborare eficiență.

  Bibliografie

  1. Elias, M.J Tobias, S.E. Inteligența emoțională în educația copiilor, Curtea Veche, București
  2. Activitatea psihologului şcolar din perspectiva cadrelor didactice (idsi.md)

 

Psiholog: Tatarciuc Tatiana – treapta gimanzială și liceală

Tel: 068999892

Psiholog: Cereș Diana –treapta primară

Tel: 069060352